zaterdag 15 februari 2014

Culinaire reis?

Wat mij betreft heeft de reis naar Oeganda slechts één bescheiden culinaire hoogte puntje opgeleverd. Ik twijfel niet aan de toewijding waarmee het voedsel is gemaakt maar het is niet mijn 'piece of cake'. Alhoewel de cakejes uit de ziekenhuiskiosk wel lekker waren.

Fruitkraam langst de weg
Fruitkraam langst de weg
Fruit is overal volop te koop. Bijna net zoveel als bij ons in de winkel. Groot verschil is wel dat hier niet op een plekje of deukje gekeken wordt. Zo lang het niet te erg rot is is het gewoon eetbaar dus verkoopbaar. Tijdens lunchtijd, tussen 1 en 3 uur, wordt overal op straat gekocht en gebakken. Zolang je er voor zorgt dat het voedsel gaar en heet is kun je dat als buitenlander ook zonder problemen eten. Hooguit moet je spijsverteringskanaal even wennen. Met een te soepele stoelgang als gevolg. 's Avonds wordt laat gegeten. 8 uur is vroeg, ik heb zelfs wel eens om 11 uur aan gekookte Talapia met rijst gezeten. Is niet helemaal mijn ding.
Alex 'onderhandeld' over de prijs
Alex 'onderhandeld' over de prijs

Laat ik een paar typische Oegandese gerechten voorstellen.
Rijst, geen fijne droge korrel maar lijkt meer op paprijst.
Matoke, rijst, bonen en pindasaus voor 70 cent
Matoke, rijst, bonen en pindasaus voor 70 cent
Irisch patato, de gewone droogkokende aardappel.
Pindasaus, gemaakt van aardnoten waarbij het vliesje mee de saus in gaat. Geeft de saus een paarsige kleur.
Samosa
Samosa
Matoke, gekookte banaan. Niet de gele banaan die je uit de hand eet. Is een groene stevige banaan die ongekookt niet weg te krijgen is. Wordt ook wel gefrituurd. Smaakt gekookt naar aardappelpuree met een bananensmaak. Wordt ook wel eens gebakken.
Samosa, wat mij betreft de topper! Een soort loempia met groente of vlees. Moet je nooit koud eten.
Chiapati, soort pannekoek die overal en nergens bij gegeten wordt. Alternatief voor rijst of aardappel.
Kip op stok, gebarbecuede kip.
Geit op stok, net als kip op stok alleen dan geit.
Vlees op stok, net als de kip op stok alleen nu van rund. Alle stokgerechten zijn lekker als tussendoortje of met patat als hoofdmaaltijd.
Rollegg: chiapati met ei en groente.
Rollegg
Rollegg
Chiapati bakster
Chiapati bakster
Posho: agavebloem met water en melk, wordt een bruine pap. Kun je als ontbijt eten.

Algemeen kenmerk van het eten is dat het vooral voedzaam is. Het vult goed. De Oegandesen zien er over het algemeen goed gevoed uit. Voor mij betekent het dat ik iets lichter thuis kom. Maar dat kan geen kwaad.

Keuken van de ziekenhuiskantine
Keuken van de ziekenhuiskantine
Kip op stok
Kip op stok


Posho
Posho

En hier heb ik me maar niet aan gewaagd, gegrilde geitenballen
En hier heb ik me maar niet aan gewaagd, gegrilde geitenballen

Genieten!?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten