zaterdag 9 november 2019

Isla Canarias

Tenerife is een van de zeven grotere eilanden die samen mer nog zes kleinere eilanden de autoname Spaanse regio Isla Canarias, bij ons beter bekend als de Canarische eilanden, vormt. Ik weet niet wat jullie dachten maar ik was altijd in de veronderstelling dat de naam Canarische eilanden zijn oorsprong heeft in de kanarie, dat leuke veelkleurige zangvogeltje. In die veronderstelling was ik dan ook hoogst verbaasd dat ik in verschillende souvenierwinkels prullaria tegen kwam met een papagaai erop, nergens iets met een kanarie. Liggend in de zon besloot ik mijn algemene kennis van de wereld eens met wat wikepedia wijsheid uit te breiden.

Uitzicht vanaf ons hotel, 188 meter boven zeeniveau *)


De naam Canarische Eilanden lijkt afgeleid van het Latijnse Canariae Insulae, wat hondeneilanden betekent. Oorspronkelijk werd deze naam alleen voor Gran Canaria gebruikt. Wanneer en waarom later alle eilanden deze naam gekregen hebben is niet bekend. Er zijn drie mogelijke redenen waarom de eilanden Hondeneilanden genoemd worden.
- er liepen veel grote honden op het eiland rond
- met honden worden se zeehonden bedoelt die vroeger rondom de eilanden veel voorkwamen
- de oorspronkelijke bewoners, Guanchen, de hond als een heilig dier beschouwden

Welke verklaring er ook is, één ding staat wel vast: de eilanden zijn niet naar de zangvogel genoemd. De Senerius canaria is juist in 1758 door de botanicus Linnaeus op de eilandengroep ontdekt daarom heeft het vogeltje de ‘roepnaam’ kanarie gekregen.

*) van 0 naar 188 meter in een wandeling van 2,26 km  is best wel een behoorlijke kuitenbijter. Dat geeft een gemiddelde stijging van 12%.

Het Zuidwesten waar Adeje ligt is vooral  kaal en droog

In de volgende blog gaan we het eiland  met onze Toyota Yaris hybride automaat, gehuurd voor een week voor maar € 137,00 (kilometers vrij), verkennen. En dan komen we op hele mooie plekjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten