In de late 15de eeuw bedacht Paus Sixtus IV dat het tijd werd voor een nieuwe pauselijke hofkapel. Hij gaf Baccio Pontelli opdracht een kapel te maken die exact, 40,23 meter lang, 20,70 meter hoog en 13,41 meter breed, dezelfde maten heeft als de tempel van Salomo uit het Oude testament. En omdat een simpele kale kapel in die tijd not done was vroeg hij een paar schilders om het geheel wat op te leuken.
De muurschilderingen op de zijwanden zijn vervaardigd door Sandro Botticelli, Pietro Perugino, Domenico Ghirlandaio, Cosimo Rosselli en Luca Signorelli. En voor het plafond werd Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni gevraagd. Michelangelo lag ruim vier jaar (1508-1512) op zijn rug om dit fresco af te ronden. Meer dan 300 figuren heeft hij dan op het natte gips geschilderd. Later kreeg hij ook nog het verzoek om de schildering Het laatste oordeel om een van de kopgevels te maken. Dit meesterwerk werd in 1541 voltooid.
De kapel is sinds de inwijding in 1512 in gebruik voor alle belangrijke liturgische vieringen. De Sixtijnse Kapel heeft haar functie als pauselijke hofkapel sinds de inwijding in 1512 tot op heden behouden en hier vinden dan ook de belangrijkste liturgische vieringen plaats. Het is dan ook een gewijde plaats. Dat hierdoor bepaalde 'spelregels' gelden is te begrijpen, maar alleen begrijpen we die regels niet helemaal. Pet af, geen blote schouders en knieën kunnen we nog wel ongeveer volgen. Wat er bij mij niet helemaal in gaat is het verbod op geluid maken. Dat je niet gaat lopen gillen en schreeuwen is logisch maar de ridicule manier waarop het stilte gebod wordt gehandhaafd is lachwekkend. De hele tijd lopen suppoosten rond en roepen ( ja beste lezers, jullie lezen het goed: roepen!): Silenzio! Silence!
Waarom is de vraag die mij nog steeds bezig houdt. Waarom zo'n gebod terwijl in andere gewijde plaatsen, en we hebben er deze trip in Rome heel wat gezien (ga er dan even vanuit de iedere kerk een gewijde plaats is, corrigeer me ajb als ik hier de mist in ga), dit niet geldt? Misschien kan een van mijn blog-lezers hier duidelijkheid over geven. Zou graag van dit vraagstuk verlost worden. Zonder zo'n gebod is het in alle andere kerken altijd vanzelf bijzonder rustig.
Wat ook een vraagstukje blijft is opeens het verbod op het maken van foto's. In het hele museum mag je fotograferen, waarbij op sommige plaatsen het gebruik van flits verboden is. Dat laatste verbod kan ik begrijpen met de eeuwen oude kunstschatten. Maar waarom dan opeens in de kapel niet? Maar degenen die mijn blogs al wat langer lezen weten inmiddels dat dan een klein rebel in mij wakker wordt. Daarom slechts een beperkt aantal foto's bij deze blog.
De Sixtijnse kapel, we keken er erg naar uit. Maar het viel wat tegen. Veel kleiner als verwacht, mooi maar niet verrassend. Wat mij betreft wel een hoogtepunt van de trip maar zeker geen nummer 1 notering. Via een ander deurtje verlaten we muisstil de kapel. Paar gangen door, trapje op, trapje af en opeens staan we buiten. En kijken uit over een gigantisch plein, juist: het Sint Pieter plein.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten