vrijdag 12 augustus 2016

T-Ford

Zeg je Detroit dan zeg je auto. In deze stad werd de betaalbare auto geboren. En aan de wieg van de moderne hedendaagse auto stond Henry Ford. Ben je een keer in Detroit dan ligt een bezoek aan het Ford museum zeker voor de hand. Minder voor de hand maar zeker de moeite meer dan waard is een bezoek aan de huidige Ford fabriek.
                    Natuurlijk is ook hier alles groot

Maar laten we bij het begin beginnen, dat is wel zo overzichtelijk. In 1903 richt Henry voor de derde keer in 3 jaar een bedrijf op, de Ford Motor Company. Met geld van investeerders  worden met 10 man personeel een paar Ford model A auto's gebouwd. Behalve dat de auto, redelijk, betaalbaar is biedt Ford ook extra opties zoals een lederen dak aan.  In 1908 komt Ford met het beroemde T-model, wat tot 1927 met ruim 15 miljoen examplaren in productie blijft. En het is niet alleen dit model wat Ford zo beroemd heeft gemaakt. Om aan de grote vraag te voldoen moest de productie omhoog. Dat kun je doen door met meer mensen te gaan werken of gewoon sneller. Ford had bij andere fabrieken het idee van lopende banden al gezien maar Ford past het voor de gehele assemblagelijn toe. De bouwtijd werd van 12 uur terug gebracht naar 2,5 uur. Dat het nog veel sneller kan leg ik later in een volgende blog nog wel uit.
                 
                                                     PresidentiĆ«le autootjes    

Om deze hoge productie vol te kunnen houden zorgt Ford ervoor dat alle onderdelen op het eigen fabrieksterrein in Detroit, The River Rouge Plant, gemaakt worden. Van ijzererst wordt staal gemaakt voor het chassis. Een eigen zagerij maakt de houten onderdelen. Alles in eigen beheer om niet afhankelijk van anderen te zijn. Maar dat was niet het enige wat de fabriek bIjzonder maakt, het is ook de zorg voor het personeel. Om een hogere productiviteit te krijgen, en nog belangrijker, te houden, verdubbelt Ford de lonen, verminderd de werkdag met een uuur en voert de 40-urige werkweek in. Allemaal vooruitstrevend en nobel maar de wereldwijde crisis in de jaren dertig gaat ook Ford niet ongemerkt voorbij.
  
De klad komt in de verkoop van auto's. Daar na kwam de Tweede Wereldoorlog waar Ford zich volledig toelegt op de bouw van militaire voertuigen. Niet alleen rijdend maar ook vliegend. Het principe van de assemblageband wordt ook toegepast om bommenwerpers te bouwen.

In 1947 overlijdt Henry en wordt het roer overgenomen door zijn zoon. Tot op heden is de voorzitter van de raad van bestuur nog steeds een Ford-telg. Vanaf dat moment vergaat het Ford net als alle andere merken met ups en downs. Vandaag de dag is Ford, waar ook het merk Lincoln onder valt, met 6,3 miljoen auto's per jaar het vierde automerk ter wereld. Een van de top modellen in Amerika is de F -150, waarover in de volgende blog meer.
                    
 
    Naast veel auto's, niet alleen Ford, ook oude machines en voertuigen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten