vrijdag 26 augustus 2016

Amerika, een tweede analyse

Om jullie niet te vermoeien met een blog waar je uren voor nodig hebt om door te komen heb ik mijn analyse van de Amerikaan maar even in een paar blogs opgedeeld. Hier nog een paar opmerkelijkheden van het volk wat ongelofelijk trots is.

- De heilige koe
Volgens mij is de Amerikaan *) allereerst trots op het feit dat hij/zij in Amerika woont. Ik nuchtere
Alsof een Ford F-150 niet groot genoeg is
Nederlander heb zoiets van 'Tja, ben in Nederland geboren, prima maar ook niet meer dan dat'. Daar denkt de Amerikaan heel anders over. Hij/zij leeft immers in het land van de onbeperkte (mits je geld hebt!) mogelijkheden en vindt dat hij/zij daar ook recht op heeft. Ik zal in een latere blog, zo hou ik jullie in ieder geval nieuwsgierig, ook de keerzijde van dit alles laten zien. Naast die koopbare mogelijkheden is er de vrijheid en een duidelijk teken van deze vrijheid is de auto. We zijn in de autostad van Amerika maar ook daar buiten is alles auto. Boodschappen doen: pak de auto. Uit eten: pak de auto. Naar sport of werk: pak de auto. Gevolg is dat de hele samenleving gebaseerd is op het gebruik van de auto. Voor ieder huis, hoe klein ook, staat wel een auto. Waarbij ik het natuurlijk even niet heb over de mensen die in de dichtbevolkte binnensteden van bijvoorbeeld Detroit of Chicago wonen. Als je vierentwintig hoog woont dan is een auto voor je deur niet echt een optie. Voor deze ontelbare berg auto's heeft men brede weggen en volop parkeergelegenheden. Dit alles maakt het gebruik van de auto wel erg aantrekkelijk en eenvoudig. Neem daar dan ook nog de relatief goedkope benzineprijs bij en je motiveert de mensen niet echt om de mens meer in beweging te krijgen. De gevolgen hebben jullie in de vorige blog kunnen bewonderen.

- Slechte wegen
Wat eigenlijk in schril contrast staat met het voetstuk waarop, misschien alleen door mij, de auto is geplaatst is de staat van het wegennet. Natuurlijk is het niet eenvoudig om je wegen goed op orde te houden als je iedere winter verzekerd bent van bakken sneeuw en veel vorst. Daar knapt een weg nooit van op. Maar ondanks dat is de staat van het wegen  redelijk slecht tot zeer beroerd te noemen. Neem daar bij het gebruik van beton in plaats van asfalt en je wordt niet echt gelukkig als je hele eindes moet reizen. Beton, beton, betonplaten, zo karakteristiek als je vroeg op vakantie naar Duitsland ging. Het is een behoorlijke aanslag op de autovering. Je zou verwachten dat als je auto zo heilig is je van de overheid ook wel een beter wegenbeleid zou verwachten. Maar daar ligt blijkbaar niet echt een prioriteit. Ook best vreemd in deze is dat je in de zomer, als er toch wat reparaties plaats vinden je meer wegenbelasting betaald dan 's winters. Lijkt erop dat de overheid hier pas geld uitgeeft als ze het van de burgers ontvangen heeft. Als dat zo is, zou dat best bijzonder zijn.

Vierbaans wegen als toegangsweg naar woonwijken is geen uitzondering

4 banen breed de stad in
Zoveel parkeerplaatsen
toch moet je zoeken naar een lege plek
Als dit mijn straat zou zijn werd ik niet blij

- Milieu
De grote kartonnen doos verdwijnt gewoon bij het algemene vuil
Wat ook weer direct te maken heeft met de heilige koe is het milieu. Het is natuurlijk te kort door de bocht om te stellen dat deze koe de enige groot vervuiler is, maar in het kader van 'alle kleine beetjes helpen' zou het ook wel wat minder groot en zuiniger kunnen. Maar daar moet je hier niet mee aankomen.  De Amerikaan heeft blijkbaar een 'compensatie bak' nodig. Je zou ook denken dat er in dit land voldoende ruimte is voor windmolenparken maar ik heb in deze hele vakantie geen enkele windmolen op Amerikaanse bodem zien staan. Zonnepanelen op particuliere huizen? Geen één terwijl het hier zonnig genoeg kan zijn. Afval scheiden? Ja, maar dan gooien we ons groen afval wel bij het overige afval. Papier, plastiek, blik en klein metaal houden ze wel weer apart. Hier is best nog wel wat winst te behalen, maar dan zal er meer regelgeving moeten komen. En volgens mij is de Amerikaan daar nu juist een beetje allergisch voor.
Deze helm is van een 'allergische' Amerikaanse

Volgende keer nog meer over de Amerikaan en zijn, in mijn ogen, eigenaardigheden.

*) Waar ik het over de Amerikaan heb, geldt dat 999 van de 1000 keer ook voor de Amerikaanse dames.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten