dinsdag 24 juli 2018

Goedemorgen, meneer!

     Kos-stad wordt wakker

Deze blogserie is geen van-dag-op-dag beschrijving van hetgeen we in Griekenland allemaal gedaan hebben. Het zijn verhalen over hetgeen we gedurende vakantie op Kos allemaal beleefd hebben. Keurig netjes opgeschreven in een willekeurige volgorde.

We zijn al een aantallen dagen hier en ik moet bekennen dat het vele niets hoeven doen mij, tegen mijn eigen verwachtingen in, best wel bevalt. Soms onderweg in bus of op de fiets om wat te bekijken maar ik bekijk ook veel zeer passief vanaf een strandbedje. Dan loopt er ook allerlei bezienswaardigs voorbij hetgeen ik om privacy redenen maar niet met jullie deel. Maar het vele niets hoeven doen heeft ook wel een beetje een bijeffect: ik raak in een totaal uitgerust modus. Heerlijk maar ondanks dat we, voor ons doen, laat naar bed gaan, ben ik hierdoor ‘s ochtends best vroeg wakker. En dan helpt het vrolijke Griekse gekakel van de buren die ontbijten op hun veranda niet echt om lang uit te slapen.

Ieder nadeel heeft zo ook zijn voordeel. ‘s Ochtends vroeg als de kerkklokken luiden om de mensen voor de mis van zeven uur uit te nodigen, is het zonlicht nog niet zo hard als overdag. Mooi licht om foto’s te maken. Daarom ben ik op een ochtend vroeg op pad gegaan. Ik heb Annemiek even een ‘Goedemorgen, lieverd, ik ben even weg’-kus gegeven en cruise heerlijk slom op de leenfietsen richting de boulevard.

   
En het licht is inderdaad nog mooi fluweelzacht en het is niet druk op straat. Wat vroege joggers, Grieken die na hun werk gaan of al druk bezig zijn de terrassen voor een nieuwe zomerdag klaar te zetten. Sporadisch rolt er al een koffer met een slaperig persoon voorbij of lalt een dronken jongeling dolenthousiast “ Goedemorgen, meneer!” naar mij. Ik ga dit rustmoment verder niet verstoren door allerlei teksten. Hang even achterover, kopje koffie of iets anders erbij en fiets mee door een stad die  aan het wakker worden is.

     Het hoofdbureau van politie



    Verser kan vis haast niet zijn.



     Griekse autochtonen ontmoeten elkaar bij de haven

     De restanten van de moskee die tijdens de aardbeving precies een jaar geleden volledig 
     Is verwoest.

     De boulevard













Geen opmerkingen:

Een reactie posten