donderdag 18 mei 2017

Indrukwekkend

Ik prijs me gelukkig dat ik naast gewoon hard werken ik ook een dag de tijd heb om iets meer van Canada te zien. Meestal vlieg ik een land in, werk er 1 of meerdere dagen en vlieg dan het land weer uit. Veel meer dan de kwekerij en de weg tussen klant en vliegveld zie ik dan niet. Maar omdat het per slot van rekening ook weekend is, heb ik vandaag mooi de gelegenheid om even de toerist uit te hangen.

Na de eindeloze prairies van Alberta neemt Kevin me mee de bergen in. Op nog geen uur rijden van Calgary beginnen de Rocky Mountains. Kevin heeft jaren in deze buurt gewoond dus hij is een uitstekende gids en weet allerlei wetenswaardigheden over het gebied te vertellen. Vanuit het motel in Cochrane rijden we de Trans Canadian Highway op. Deze weg is de 8700 km lang en verbindt Novia Scottia aan de oostkust met Vancouver in het westen. We rijden er slechts een bescheiden 80 kilometer van. Vanuit Calgary gaat de vlakke prairie over in 'Foothills', een glooiend landschap maar bij Kananaskis rijst als een muur de Rocky Mountains indrukwekkend, adembenemend, niet te beschrijven voor ons op. De weergoden zijn ons gunstig gestemd en leveren ons fotogeniek weer.

De highway meandert zich tussen de bergen heen. Overal rijzen toppen vol sneeuw tot 3000 meter hoogte boven ons uit. Ik voel me nietig en doe een poging dit overweldigende landschap in pixels vanuit de auto en lopen te vangen. Of dat gelukt is laat ik aan jullie over om te beoordelen.


                                                                                    Canmore


In Canmore stoppen we om de inwendige mens even aandacht te geven om vervolgens door te rijden naar Banff.
Banff


Fairmont Banff Springs Hotel

Kijkje vanaf het terras

Banff is een ontzettend toeristisch plaatsje wat vreselijk zou zijn als het niet in zo'n geweldige omgeving zou liggen. Dat maakt heel veel goed. Kevin neemt me voor de lunch mee naar het Fairmont Banff Springs Hotel. Een 4-sterren hotel waar je gewoon doorheen kan wandelen en kan genieten van een (verrassend betaalbare) goede lunch. Terwijl we eten hebben we uitzicht op besneeuwde bergtoppen. Helaas worden we even later als we buiten foto's willen maken getrakteerd op een sneeuwbui. Maar ook dat zijn de Rockies, qua weer ontzettend onvoorspelbaar. Naar Banff rijden we een stukje verder de Rockies in.

The Three Sisters


Geen opmerkingen:

Een reactie posten