maandag 17 maart 2014

Money makes the world go round

Beste Blog-lezers, na aanleidingen van een aantal reacties op mijn blog over de bedbeestjes wil ik toch even iets verduidelijken. Mijn blogs zijn slechts een reflexie van mijn gedachten en observaties van hetgeen mij tijdens bepaalde periodes in mijn leven bezighoudt. Hierbij pretendeer ik niet dat wat ik met jullie deel ook de enige echte waarheid is. Het is zoals ik het op het moment ervaar. Totaal niet wetenschappelijk onderbouwt. Dit wil ik toch even met jullie delen.
Ook hier, ahhhhh!  Crocs

Nu terug naar de blog van vandaag: geld. We kunnen niet zonder en ook de Oegandees heeft in meer of mindere mate financiële middelen nodig om te bestaan. En daar biedt het land best wel mogelijkheden om die te verwerven. Alhoewel de hoeveelheid grondstoffen beperkt is, is het een, een paar plaatsen uitgezonderd, vruchtbaar land.  Je moet alleen wel de mogelijkheden  zien en niet vergeten, oppakken.  En daar lijkt het soms wel een beetje aan te ontbreken. Tijdens mijn reis door dit schitterende land kom ik veel mensen tegen die zich in hun lot lijken te schikken. God heeft het zo beslist en daar doen ze het dan maar mee. Het vertrouwen in een almachtige is hier ontzettend groot.

Maar met alleen vertrouwen stil je de honger niet. Dus links of rechtsom, ergens moet eten vandaan komen. Buiten de stad hebben families vaak al generaties lang een stukje land waar van alles voor eigen gebruik verbouwd kan worden. In de stad wordt dat lastiger, daar moet dan eerst geld verdiend worden om eten te kunnen kopen. Een klein deel van de beroepsbevolking werkt of bij de overheid of bij een fabriek. Maar het grootste deel van deze groep werkt als ZZP-er. Een winkeltje, een stalletje langst de weg of op de markt, Boba-rijder, taxichauffeur. Allemaal werk wat een aantal Oegandese shillings (UGX) oplevert.

markt
de slager
Uit eten?
het plaatselijke Blokker-filiaal

Ten opzichte van de Euro is de UGX niet veel waar. 1000 UGX is ongeveer € 0,30. Er zijn een paar munten
die bijna niet gebruikt worden. Het meest gebruikt is het papiergeld, waarbij het 1000 UGX-biljet het populairst is. Dat zijn dan ook vaak ontzettend vieze, verfrommelde biljetten, een lekkere bron van bacteriën. Omdat het geld niet zoveel waard is ben je hier al snel miljonair. Even €300,= pinnen en je bent even Oegandeees miljonair. Pinnen kun je hier alleen bij een geldautomaat doen. Betalen in winkels, restaurants en hotels doe je contact. Voor het overmaken van geld kun je overal op straat terecht bij onder andere de gele hokjes van MTN. Je geeft geld aan de medewerker, ze sturen voor jou een SMS bericht met een code naar de ontvanger van het geld. Je moet de ontvanger dan meteen opbellen om de ontvangst van het bericht te laten bevestigen. Met het SMS-bericht met code gaat de ontvanger naar een MTN-hokje. Code laten zien en je krijgt je geld. Simpel, snel en veilig. Overigens is MTN niet de enige aanbieder van deze geld-overmaak-dienst, ze zijn met hun gele hokjes wel de opvallendste.

De huidige jongere generatie met een goede opleiding zien gelukkig wel  mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen. Kleine bedrijfjes worden opgericht om de economie verder te ontwikkelen. De kans dat de regering veel doet is er niet. Het weinige geld dat beschikbaar is vloeit veelal via corruptie in de zakken van een paar erg rijke mensen. Het zal nog vele generaties duren voordat de rijkdom echt over de gehele bevolking verdeeld is. Als dat überhaupt ooit gaat lukken. Tot het zover is zal een deel van, met name de mannelijke, bevolking zijn dagen doorbrengen met niet veel doen. Beetje zitten, beetje hangen en je van A naar B verplaatsen en dan weer terug.

Meubelmakerij

Fruit
Specerijen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten