vrijdag 12 juni 2015

Zwaan 1279, C18



Het is alweer enige tijd geleden dat ik jullie via een blog deelgenoot heb gemaakt van een belevenis. De laatste keer schreef ik over de barre tocht die ik samen met Annemiek heb gemaakt door het Noord-Groninger land. Overigens geheel vrijwillig liepen we daar op twee koude Februaridagen de eerste twee etappes van het Pieterpad. Dit keer heb ik iets heel anders te melden. Ik wil jullie meenemen op zakenreis.

Als consultant kom ik nog wel eens ergens. Meestal blijft dit beperkt tot eigen land of een kort uitstapje naar BelgiĆ«. Deze reis is echter wat specialer. De opmerkzame lezer had het misschien al aan de titel van deze blog gezien; ik ben op weg in een vliegtuig, richting Engeland. Klink decadent maar daar kom ik wel meer. Toch is het dit keer anders. 

Allereerst is het de klant die het dit keer anders maakt. Ik heb in de vijftien jaar al behoorlijk wat klanten geholpen met de implementatie van onze software. Maar zelden heb ik een klant meegemaakt die zo enthousiast aan de slag wil. Via een paar on-line trainingen heb ik al een aantal basis functies uitgelegd en daar is men voortvarend mee aan de slag gegaan. Geweldig om zo'n klant dan ook op locatie verder te helpen. Wat dit bezoek ook voor mij bijzonder maakt is de plaats waar ik heen ga. Nog nooit ben ik zo hoog geweest. En dan niet in kilometers vlieghoogte maar in noordelijke breedte.

Ik kan niet tippen aan familie die nu ergens rond de Poolcirkel rondreizen maar 55 graden 57 min. Noorder-breedte is voor mij het noordelijkst waar ik ooit ben geweest. Nu zie ik jullie denken: ' En Canada dan?'. De plaats waar we bij die klant zijn geweest ligt ruim 6 graden zuidelijker, wat hemelsbreed 666 km is, en zelf 3 graden lager als Amsterdam. Maar welke plaats ligt er dan op deze breedtegraad? Op de kaart heet het plaatsje Foulden, Berwick-upon-Tweed in Northumberland. En het ligt in het deel van het Verenigde Koninkrijk wat Schotland heet.

Met de KLM vlieg ik van Amsterdam naar Edinburgh. En ik moet zeggen, vliegen met de KLM is een 'geweldige manier van vliegen'. Natuurlijk zijn de stoelen net zo hard als bij Easyjet of iedere andere prijsvechter, de beenruimte is net zo beperkt maar de service en het personeel is toch net een stapje beter. Knabbeltje, gratis goede koffie, een vriendelijk woord, een glimlach. Het is zo simpel maar maakt het reizen vele malen aangenamer. En naar vijf minuten vliegen, altijd leuk dat tijdsverschil althans op de heenreis, land ik soepel op Schotse bodem.
Kunst net buiten het vliegveld






Geen opmerkingen:

Een reactie posten