dinsdag 13 mei 2014

Apart volk, die Amerikanen

Ik ben me er van bewust dat een weekje Chicago mij een zeer beperkt beeld geeft van Amerika en zijn bevolking. Toch zijn mij wel een aantal dingen opgevallen die hier met jullie wil delen. Het is goed mogelijk dat ik bepaalde dingen helemaal verkeerd gezien heb, met het risico mensen te beledigen maar dat is dan maar even zo. 

- De mensen in winkels zijn ontzettend vriendelijk. Goede dag zeggen als je binnenkomt. Vragen of ze je kunnen helpen zonder de hele tijd achter je aan te lopen.
- Bediening in restaurants zijn ontzettend servicegericht! Wat een verademing.  Mogelijk ingegeven door de wens om een hoge fooi te krijgen maar dan nog. Rennen ze hier in Nederland langst met 'Ik kom zo bij je'. Hier staan ze al bij je tafel voordat je ook maar de aandacht heb kunnen trekken.
- De meeste vrouwen zijn niet mooi. Jammer!
- Uit betrouwbare bron: mannen ook niet.
- Patriottisme is heel hoog.
- Van iedere winkel kun je lid worden om korting te krijgen. Je wordt lid met je telefoonnummer.



- Een heer/dame in het verkeer, dat zijn ze hier zeker. Alles gaat relaxed, geen dumperklevers of  afsnijders. Iedereen gewoon op zijn eigen baan.
- Voetgangers wachten hier voor een rood stoplicht.
- Automobilisten laten voetgangers veilig oversteken.
- Alleen een hele fanatiekeling fiets hier. Fietspadden zijn een zeldzaamheid.
- Ga je toch fietsen dan heb je een helm op. Maar zit je op een motor dan weer niet.
- Alles gaat hier met de auto. Nu zijn de afstanden ook wel behoorlijk maar even op de fiets een boodschap doen is niet normaal.
- De verkeersboetes bij wegwerkzaamheden verdubbeld. En rij je een wegwerker aan dan kost dat €7500,= en 14 jaar cel.
- Stadsbussen hebben een fietsenrek, aan de voorkant.
- Woon je 2,5 km van school dan heb je recht op een schoolbus.



- Milieu lijkt geen issue. Nergens een windmolen terwijl er genoeg wind is.
- Zuinige auto's. Waarom? € 0,75 voor een liter benzine is niet echt een stimulans.
- Gescheiden afval is onbekend.
- Het is overal schoon. Geen rotzooi op de straat, geen zwerfvuil langst de rijksweg.
- Duiven voeren in Chicago. Niet doen, boete is €375,=.
- Onterecht parkeren op een invalidenplaats: €175,=.
- Auto's van invaliden hebben een blauw nummerbord met een rolstoel-icoon erop.




- Of je bent hier een health-freak en dun of het kan je niets schelen. En dan ben je dus vaker breder dan hoog.
- Om gezond te eten moet je echt je best doen.
- Eten in een restaurant is vaak veel. Een salade als vooraf is bijna een hoofdmaaltijd.
- Kleintje cola is een halve liter, burp.
- 2 keer warm eten is gewoon, zakje chips (goed zout) erbij ook.
- BBQ-en is een dagelijkse bezigheid om gewoon e vlees klaar te maken. Al woon je in een appartement en staat de BBQ op het balkon.
- Eten op straat zie je zelden. Je eet in het restaurant of (bij een drive thru) in je auto.





Dit is slechts een korte bloemlezing van hetgeen mij in Amerika opgevallen. Stel, ik heb de keuze om hier te gaan wonen. Zou ik dat dan doen? Nee, denk het niet. Ondanks alle vriendelijk-  en relaxheid is het niet mijn land. Gewoon even lopend naar een winkel, of op de fiets naar de stad. Ik ben er te veel aan gehecht om dat in te ruilen voor Amerika. Maar ja, ik heb de keuze niet dus waar maak ik me druk om.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten