zondag 18 augustus 2013

Dinsdag 23 juli, verrast en teleurgesteld.

Tot nu toe is deze hele vakantie een aaneenschakeling van fijne en prettige gebeurtenissen. Het is echter niet alleen maar hosanna en halleluja geweest.

Vandaag hebben we een iniminie ietsie pietsie klein teleurstellingtje te verwerken. Maar laten we eerst met de verrassing, ook ietsie pietsie klein maar toch een verrassing. Oudenbosch heeft nog een mooi gebouw. Behalve de Basiliek zijn we vandaag verrast door de schoonheid van een kantoorpand in een verder zeer saaie straat. Het West-Brabantsarchief gevestigd in een modern zwart gebouw in de Beukenlaan. Komen we nog iets moois tegen vergeet ik het vast te fotograferen. Dus zullen jullie het met mijn woord moeten doen. De teleurstelling vandaag komt in dit mooie gebouw naar voren.

Om de teleurstelling te begrijpen even een beetje in-side informatie. Een aantal jaren ben ik nu bezig om het leven van mijn vader maar ook van zijn vader en opa in kaart te brengen. Daarbij maak ik veel gebruik van internet en de daar beschikbare scans van archieven. Een van de betere gedigitaliseerde archieven waar ik regelmatig kom is het West-Brabants Archief. Uit de documenten die ik daar via internet gevonden heb weet ik waar de opa van mijn vader en de vader van die opa geboren zijn. Omdat ik in de buurt van hun geboortegrond ben, wil ik er achter komen of de huizen misschien nog bestaan. En daarvoor ben ik naar het gebouw van het archief gegaan. Ik weet dat op de geboorteaktes van deze twee voorvaderen te lezen is dat zij wonen in een huis, aangeduid als B628 en B522. In die tijd hadden huizen niet een straat als adres maar een nummer, soms met een wijk aanduiding. De wijk waar deze adressen lagen is Oudenlanden. Dit is het buitengebied ten Noord-Oosten van Oudenbosch. Ik hoop in het archief te achterhalen waar deze huizen staan. En daarvoor heb je tegenwoordig toch echt een adres nodig.

In december 1942 heeft een grote omnummering van wijken en huisnummers plaats gevonden. Alle huizen die toen met een wijk en/of nummer werden aangeduid zijn omgezet naar een straat en huisnummer. Van deze onnummering zijn verslagen gemaakt en die zijn in het archief aanwezig. Vol goede moed beginnen we de lijsten door te nemen. Maar helaas, hoe vaak we de lijsten ook doorlezen, geen nummer B628 of B522. Ook met de hulp van een medewerkster van het archief kunnen we de nummers niet vinden. Conclusie is dat de huizen tijdens de omnummeractie al niet meer bestonden. We hoeven dan ook niet op de fiets te stappen om de huizen te gaan bekijken.

Dat is een teleurstelling! Je zou er van aan drank raken. Lieverd, jij ook een rosé?

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten