Van dinsdag 24 januari tot en met vrijdag 27 januari 2012
werd in Essen, Duitsland de grootste vakbeurs voor de boomkwekerij van Europa
gehouden. Naast alles wat met groen te maken heeft zijn er ook exposanten te
vinden die zich meer richten op tuincentra en bloemisterijen. Een vergelijking
met het Plantarium in Boskoop is goed te maken. Als ik wat kale cijfers tegenover
elkaar zet dan is meteen de enorme omvang van deze beurs goed zichtbaar:
-
IPM Essen 1500 exposanten, 60000 bezoekers uit
94 landen
-
Plantarium 300 exposanten, 17000 bezoekers uit
46 landen
Onder de exposanten staan een groot aantal TSD-klanten. Daarnaast is deze beurs een mooie
gelegenheid om hernieuwd kennis te maken met mogelijke nieuwe klanten.
Dit jaar heb ik de gelegenheid gekregen om mee te lopen
in de mobiele stand van TSD. Samen met onze twee account managers boomkwekerij
ben ik afgelopen donderdag mee geweest naar de beurs. Na tweeënhalf uur rijden
worden we met ‘Deutsche Grundlichkeit’ een parkeerplaats bij de Messe op
gedirigeerd. Het is droog dus een korte wandeling naar de ingang is niet erg. Via
een relatie hebben we toegangskaarten gekregen dus kunnen we snel de kassa
passeren.
Binnen is meteen de grootsheid van de beurs zichtbaar. De
beurs beslaat 12 hallen. Help, waar moeten we beginnen? Gelukkig heb ik twee
ervaren beursgangers bij mee. We slaan de Holland hal over en begeven ons eerst
naar de hal waar de meeste Belgische exposanten te vinden. Onder de vlag van de
boomkwekers bond van Vlaanderen staan een groot aantal Belgisch kwekers, leuk
knus in kleine stands. Hier kunnen we meteen een aantal van onze Belgische
klanten weer eens spreken. Ook spreken we een aantal kwekers die nog twijfelen
of ze met TSD willen gaan samenwerken. Het zijn geen moeilijke gespreken, zelden
wordt er over een lopende offerte of zo gesproken. Gewoon praten over waar de
klant mee bezig is. Het weer, de handel, de prijzen. Belangstelling tonen voor
de kweker. En we worden overal vriendelijk te woord gestaan.
Na de Belgen gaan we zuidelijker richting de Italiaanse
hal. En die maken er echt een spektakel van. Grote stand waarvoor je bijna een
aparte plattegrond nodig heb. En in veel stands staan koks te koken. Het is nog
redelijk vroeg maar de lucht van braadworst wordt al vermengd met Italiaanse
geuren. In deze hal proberen we een aantal van onze Italiaanse contacten te
spreken maar dit valt niet mee. Of ze zijn er niet of ze hebben geen tijd.
Jammer maar ze hebben weer gezichten van TSD gezien. Als tussendoortje lopen we
ook even de afdeling voor tuincentra op. Konijnenhokken, gereedschappen,
kleding en, heel opvallend, behoorlijk wat software en printers voor graflinten.
Na dit uitstapje gaan we weer terug naar die exposanten
waar we meer affiniteit mee hebben: de kwekers. We komen in de Holland hal
terecht. Al jaren verzamelen zich een groot aantal Nederlandse boomkwekerijen
zich onder de paraplu van Plant Publiciteit Holland. Deze grote stand heeft een
uniforme uitstraling maar iedere kweker/handelaar heeft zijn eigen stuk waarin
hij zijn producten toont. De ene kweker doet het klassiek met uitsluitend
planten, een ander is meer creatief en presenteert zijn producten meer
alternatief. Maar groen en kleurrijk is het bij iedereen. In deze hal spreken
we heel veel mensen. Ongelofelijk hoeveel mensen mijn collega’s kennen. Ik loop
inmiddels ook al wat jaartjes mee, maar ik ben zo slecht in namen. Als
iemand gaat praten herken ik de persoon vaak pas. Gelukkig is iedere stand voorzien
van een firmanaam, dat helpt ook wel. Lastiger wordt het als je iemand in het
gangpad treft. Want behalve de exposanten spreken we ook heel veel bezoekers. En
iedereen kent TSD en dat is natuurlijk helemaal mooi. Soms praat je 5 minuten
en bij een andere ben je, inclusief koffie, zo een uur verder. Vragen over de
software kunnen soms direct benatwoordt worden of worden de andere dag op kantoor
even uitgezocht. Een oplossing van 5 minuten kan soms een uur werk per dag
schelen.
Helaas loop je ook wel mensen tegen het lijf die je
liever zou willen ontlopen. Maar dat is niet altijd mogelijk. Dan is het
gesprek soms iets minder luchtig maar dat zijn uitzonderingen. De meeste
gespreken in de Holland hal zijn plezierig en positief. De sfeer is goed.
Scan deze QR_code met je mobiel en je komt (als het goed is) op mijn site uit. Ik heb het niet kunnen testen, ik heb geen smartphone. |
Er was vandaag één trend die er duidelijk uitsprong: onze
klanten zijn druk met QR-codes. Een QR-code is een tweedimensionale streepjescode waarin tekst omgezet
wordt tot allemaal vierkantjes. Als je deze code met je smartphone fotografeert/
scant kun je de tekst (vaak een web site adres) lezen. En als je dan handig
bent met je smartphone kun je meteen naar die site toegaan. Nu wordt hier vaak
verwezen naar de eigen website maar er zijn ook al een paar vaste plantenkwekers
die aparte websites hebben laten maken (door TSD) met hierop allemaal
informatie over planten. Het idee hierachter is dat de consument in een
tuincentrum loopt, de QR-code scant en dan op internet meer informatie over de
plant kan lezen. Deze trend zal het komende jaar zeker verder doorzetten.
Tijdens het Plantarium, wat als thema communicatie heeft, zal TSD hier zeker
aandacht aan besteden. Wie weet in latere blogs hier mee over.
Als ik terug kijk op deze dag kan ik concluderen dat het vooral
een leuke maar ook een nuttige dag was. Veel relaties van TSD gesproken. Gezien
waar onze klanten mee bezighouden en gemerkt dat de stemming wat betreft de
handel goed is. Het voorjaar moet natuurlijk nog beginnen maar de geluiden zijn
positief. En als het goed met onze klanten gaat gaat het ook goed met TSD.
Volgend jaar rond deze tijd zullen we weten of deze goede stemming ook omgezet
is in een goede handel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten