vrijdag 27 januari 2012

IPM- Essen, dé vakbeurs voor de boomkwekerij, bloemisterij en tuincentra van Europa



Van dinsdag 24 januari tot en met vrijdag 27 januari 2012 werd in Essen, Duitsland de grootste vakbeurs voor de boomkwekerij van Europa gehouden. Naast alles wat met groen te maken heeft zijn er ook exposanten te vinden die zich meer richten op tuincentra en bloemisterijen. Een vergelijking met het Plantarium in Boskoop is goed te maken. Als ik wat kale cijfers tegenover elkaar zet dan is meteen de enorme omvang van deze beurs goed zichtbaar:
-       IPM Essen 1500 exposanten, 60000 bezoekers uit 94 landen
-       Plantarium 300 exposanten, 17000 bezoekers uit 46 landen

Onder de exposanten staan een groot aantal  TSD-klanten. Daarnaast is deze beurs een mooie gelegenheid om hernieuwd kennis te maken met mogelijke nieuwe klanten.

Dit jaar heb ik de gelegenheid gekregen om mee te lopen in de mobiele stand van TSD. Samen met onze twee account managers boomkwekerij ben ik afgelopen donderdag mee geweest naar de beurs. Na tweeënhalf uur rijden worden we met ‘Deutsche Grundlichkeit’ een parkeerplaats bij de Messe op gedirigeerd. Het is droog dus een korte wandeling naar de ingang is niet erg. Via een relatie hebben we toegangskaarten gekregen dus kunnen we snel de kassa passeren.

Binnen is meteen de grootsheid van de beurs zichtbaar. De beurs beslaat 12 hallen. Help, waar moeten we beginnen? Gelukkig heb ik twee ervaren beursgangers bij mee. We slaan de Holland hal over en begeven ons eerst naar de hal waar de meeste Belgische exposanten te vinden. Onder de vlag van de boomkwekers bond van Vlaanderen staan een groot aantal Belgisch kwekers, leuk knus in kleine stands. Hier kunnen we meteen een aantal van onze Belgische klanten weer eens spreken. Ook spreken we een aantal kwekers die nog twijfelen of ze met TSD willen gaan samenwerken. Het zijn geen moeilijke gespreken, zelden wordt er over een lopende offerte of zo gesproken. Gewoon praten over waar de klant mee bezig is. Het weer, de handel, de prijzen. Belangstelling tonen voor de kweker. En we worden overal vriendelijk te woord gestaan.

Na de Belgen gaan we zuidelijker richting de Italiaanse hal. En die maken er echt een spektakel van. Grote stand waarvoor je bijna een aparte plattegrond nodig heb. En in veel stands staan koks te koken. Het is nog redelijk vroeg maar de lucht van braadworst wordt al vermengd met Italiaanse geuren. In deze hal proberen we een aantal van onze Italiaanse contacten te spreken maar dit valt niet mee. Of ze zijn er niet of ze hebben geen tijd. Jammer maar ze hebben weer gezichten van TSD gezien. Als tussendoortje lopen we ook even de afdeling voor tuincentra op. Konijnenhokken, gereedschappen, kleding en, heel opvallend, behoorlijk wat software en printers voor graflinten.

Na dit uitstapje gaan we weer terug naar die exposanten waar we meer affiniteit mee hebben: de kwekers. We komen in de Holland hal terecht. Al jaren verzamelen zich een groot aantal Nederlandse boomkwekerijen zich onder de paraplu van Plant Publiciteit Holland. Deze grote stand heeft een uniforme uitstraling maar iedere kweker/handelaar heeft zijn eigen stuk waarin hij zijn producten toont. De ene kweker doet het klassiek met uitsluitend planten, een ander is meer creatief en presenteert zijn producten meer alternatief. Maar groen en kleurrijk is het bij iedereen. In deze hal spreken we heel veel mensen. Ongelofelijk hoeveel mensen mijn collega’s kennen. Ik loop inmiddels ook al wat jaartjes mee, maar ik ben zo slecht in namen. Als iemand gaat praten herken ik de persoon vaak pas. Gelukkig is iedere stand voorzien van een firmanaam, dat helpt ook wel. Lastiger wordt het als je iemand in het gangpad treft. Want behalve de exposanten spreken we ook heel veel bezoekers. En iedereen kent TSD en dat is natuurlijk helemaal mooi. Soms praat je 5 minuten en bij een andere ben je, inclusief koffie, zo een uur verder. Vragen over de software kunnen soms direct benatwoordt worden of worden de andere dag op kantoor even uitgezocht. Een oplossing van 5 minuten kan soms een uur werk per dag schelen.

Helaas loop je ook wel mensen tegen het lijf die je liever zou willen ontlopen. Maar dat is niet altijd mogelijk. Dan is het gesprek soms iets minder luchtig maar dat zijn uitzonderingen. De meeste gespreken in de Holland hal zijn plezierig en positief. De sfeer is goed.
Scan deze QR_code met je mobiel en je komt (als het goed is) op mijn site uit.
Ik heb het niet kunnen testen, ik heb geen smartphone.

Er was vandaag één trend die er duidelijk uitsprong: onze klanten zijn druk met QR-codes. Een QR-code is een tweedimensionale streepjescode waarin tekst omgezet wordt tot allemaal vierkantjes. Als je deze code met je smartphone fotografeert/ scant kun je de tekst (vaak een web site adres) lezen. En als je dan handig bent met je smartphone kun je meteen naar die site toegaan. Nu wordt hier vaak verwezen naar de eigen website maar er zijn ook al een paar vaste plantenkwekers die aparte websites hebben laten maken (door TSD) met hierop allemaal informatie over planten. Het idee hierachter is dat de consument in een tuincentrum loopt, de QR-code scant en dan op internet meer informatie over de plant kan lezen. Deze trend zal het komende jaar zeker verder doorzetten. Tijdens het Plantarium, wat als thema communicatie heeft, zal TSD hier zeker aandacht aan besteden. Wie weet in latere blogs hier mee over.

Als ik terug kijk op deze dag kan ik concluderen dat het vooral een leuke maar ook een nuttige dag was. Veel relaties van TSD gesproken. Gezien waar onze klanten mee bezighouden en gemerkt dat de stemming wat betreft de handel goed is. Het voorjaar moet natuurlijk nog beginnen maar de geluiden zijn positief. En als het goed met onze klanten gaat gaat het ook goed met TSD. Volgend jaar rond deze tijd zullen we weten of deze goede stemming ook omgezet is in een goede handel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten