Murphy op visite. En we hadden hem niet eens echt uitgenodigd.
Zo'n begin vraagt om wat meer uitleg. Zo als ik al een paar blogs
geleden heb uitgelegd zijn we met een metamorfose van onze huiskamer,
keuken en bijkeuken bezig. Omdat ik mijn beperkingen ken, huren we voor
verschillende werkzaamheden mensen/bedrijven in. Zo ook voor de
verwarming. In de woonkamer moest een nieuwe vloer gelegd worden en
daarom moesten de twee verwarmingselementen die op steunen op de grond
staan tijdelijk worden verwijderd. Vanwege het isoleren van de muur in
de bijkeuken moest ook daar een radiator tijdelijk het veld ruimen.
Omdat we tot nu toe geen verkeerde ervaring hadden met het installatie
bedrijf wat ook de verwarming 4 jaar geleden had aangelegd, hebben we
met dit bedrijf contact gezocht. De afspraak voor het verwijderen is
eenvoudig gemaakt. Op het afgesproken moment komt een stevige jongeman
om de drie radiatoren te verwijderen. Op verzoek brengt hij eenvoudig de
radiatoren naar de eerste verdieping. Nu is het demonteren van een
radiator tegenwoordig niet al te moeilijk. Bij de ingang kun je gewoon
de toevoerkraan dichtdraaien. Bij de uitgang zit ook een (verstopt)
kraantje die ook dicht kan. Hierdoor kun je de radiator zonder heel het
systeem leeg te laten lopen verwijderen. Zo ook bij de drie radiatoren.
Maar wie komt daar binnen: Murphy. De monteur heeft amper het pand
verlaten of in de bijkeuken lekt de uitgangskraan. Annemiek meteen
bellen en even daarna staat een andere monteur op de stop. "O, dat is
interessant, normaal doe ik alleen maar onderhoud. Ook wel eens leuk om
iets anders te doen" Leuk voor de onderhoudsmonteur maar opschieten doet
het niet. Veel bellen met kantoor, foto doorsturen, stopkraan ophalen.
Maar uiteindelijk is de lekkage verholpen.
Na een veertien dagen is de nieuwe vloer gelegd en er wordt een nieuwe
afspraak gemaakt om de twee radiatoren in de woonkamer weer op te
hangen. Monteur nummer drie komt binnen en is hoogst verbaasd dat de
elementen niet beneden staan. "Wat een PIEP, is die collega van mij. U
denkt toch niet dat ik die zware krengen naar beneden ga lopen sjouwen.
Ik ga bellen!" En weg is hij. Na een kwartiertje is een collega
opgetrommeld en kan het monteren beginnen. Echt voorzichtig gaat dit
niet. Een restant water uit de radiator loopt de nieuwe vloer op. " Ach
mevrouwtje het is maar een beetje water" Ja, alleen wel water wat al
vier jaar in een systeem rondjes draait. Gelukkig is Annemiek er snel
bij en is er verder geen schade. Annemieke moet wel even uitleggen hoe
de steunen op de grond moeten worden gemonteerd en hoe daarna de
radiatoren eraan gehangen moeten worden. Maar goed, uiteindelijk hangen
ze. En alles doet het. Snel de deur dicht, Murphy buiten laten.
Maar we zijn er nog niet, de radiator in de bijkeuken moet nog terug.
Met enigszins een zwaar gevoel wordt een afspraak gemaakt met no steeds
het zelfde bedrijf. Op het afgesproken moment staat een ingehuurd
mannetje voor de deur. Niet van het bedrijf maar wel namens het
bedrijf. Echt klantvriendelijk is de man niet maar goed. Hij gaat
voortvarend te werk. Zo voortvarend dat er geen tijd is om te testen of
de radiator wel warm wordt. Een bonnetje maken, nee geen tijd. Tata
Murphy. Annemieke test de verwarming. Alles wordt warm behalve, juist de
net opgehangen radiator. Weer bellen. Man weer terug. Mopper mopper,
ouwe klerezooi. Sorry, het is pas vier jaar oud hoor. Maar zijn
conclusie is dat de uitgangskraan, die de vorige keer bleef lekken, nu
niet open wil. Waarschijnlijk hebben ze bij de poging om het lekken bij
de demontage van de radiator te strak dichtgedraaid waardoor deze nu
niet meer open wil. Natuurlijk heeft de man geen reserve kraan. Dat
duurt weer een week voordat hij terugkomt. Ondanks dat we het van te
voren hebben aangegeven heeft hij tijdens het tweede bezoek ook geen
muurbeugeltjes bij zich. Die moeten weer ergens vandaan gehaald worden.
Gelukkig heeft hij nu wel tijd om te testen. En zo waar: alles doet
het, niets lekt.
Zo kan het dus gebeuren dat iets wat redelijk eenvoudig lijkt, toch
behoorlijk ingewikkeld gemaakt kan worden. Dus als jullie ooit in de
beurt van Zwolle een verwarmingsinstallatie bedrijf zoeken, meldt het
even, dan kunnen we jullie de naam van het bedrijf doorgeven waar je
vooral niet moet zijn. Positief aan dit verhaal is wel dat, na een mail
waarin ik mijn teleurstelling heb geuit, het bedrijf het laatste bezoek
niet heeft gefactureerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten